Wednesday, December 17, 2014

Sado di Universiti

Assalamualaikum w.b.t. Dah lama tak update. Maklumlah dah bergelar mahasiswa sekarang. Ingatkan life kat universiti ni macam yang dalam drama or hollywood movie gitu, yang enjoy-enjoy kelas tak banyak, boleh lepak-lepak, padahal, hampeh. Life kat U ni SEKSA lah sikit bagi aku. Sebab jauh menyimpang dari gambaran yang digambarkan dalam novel, drama or "whatsoever" yang cume mitos fantasi tu. Once dah bergelar mahasiswa, masa tu hati kita akan di-didik menjadi SADO. Assignment melambak, tak kira individu or group *yang group part menyakitkan hati bila dapat groupmate yang macam haraaaaaammmmmmm jadaaaahhhhhhhhh (baca 6 harakat ye panjangnye) , lepas tu dengan kuiz lagi. Walaupun kelas ada gap, tak macam matrik dulu yang kelas direct sampai petang, tapi still terasa penat, malah lebih penat dari matrik dulu kot. Mana taknye, dalam seminggu 3 assignment tak kira individu or group kene buat and discussion kene buat secepat mungkin tapi assignment yang lain pulak menghalang.

Tambahan lagi, DS (DesaSiswa) aku pulak luar kampus, so nak kena pergi kelas kena tunggu bas yang setiap 40minit selepas permulaan waktu baru sampai. Bayangkan kalau bangun lewat memang tak pergi kelas la jawabnye. And tambahan lagi, duduk di MuadzAmsterdam ni fuhlamak waktu pagi, sejuknya lain macam. Bayangkan nak bangun untuk kelas pukul 8.00 pagi. Naye la jugak nak bangun. Tapi jikalau lah korang tak pergi kelas, takde sesiapa menghalang. Malah lecturer pon tak kesah. "You datang ke, you taknak datang ke, depends on you lah. Bukan i yang belajar, bukan i yang nak dapat degree" . So hidup kenalah berdikari. Kelas wajib pergi. Attendence kene cantik/penuh. Kalau tak pergi 3 kali dapat first warning letter, then tak datang lagi 3 kali selepas tu dapat second warning letter, then tak datang lagi lepas tu, terus kena BAR.. Act tak tahu sangat maksud bar ni, tapi yang pasti korang takleh amek final exam.

Lagi satu bab kawan, Alhamdulillah dapat jumpa kawan yang okey, yang ada insiatif untuk belajar, ingatkan aku kepada Allah, and housemate pon sama. Kat U, memang kena pandai cari kawan, dapat kawan yang OKEY, so okey lah kita. Tapi kalau dapat yang sebaliknya, mungkin kita pon akan hanyut dibawa arus enjoy all the time. Then exam lingkup, loan kena tarik, repeat paper, menangis. Tu lah problem yang selalu berlaku kat U ni. Nauzubillah, harap-harap dijauhkan. Satu lagi, ada pernah sahabat di usrah RSSR dulu cakap, "Nak cari kawan, ada di mana-mana, tapi nak cari sahabat, sahabat yang boleh bantu kita di dunia dan akhirat, carilah di surau yang sentiasa ada wajahnya ketika solat jemaah, ada ceramah agama, insyaAllah jika kita bersahabat dengan orang tu, kita juga dapat kebaikan dan keberkatan". Sebab tu lah adanya quotes "sahabat fillah", bersahabat kerana Allah. Bila niat kita bersahabat keranaNya, kita akan dapat keberkatan dalam persahabatan, so bila ada berkat, takdelah berlaku perkara-perkara yang tidak elok. So aspek kawan ni penting jugak, tambah-tambah lagi kita ni remaja, hati masih lagi panas, nak je cuba something yang baru. Think wisely ye sebelum buat ape-ape.

Serba sedikit perkongsian ini diharap dapat membantu sahabat-sahabat di luar sana yang bakal menempuh alam Universiti. Walaupun baru first year, tapi pengalaman yang dapat tu cukup mengajar aku, kenapa hati perlu sado untuk tempuh life di Universiti. Akhir kalam, carilah Allah dulu, sebelum cari dunia. InsyaAllah kita mendapat kesenangan. Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment