Sunday, April 7, 2013

Perang bakal bermula ...

Untuk berperang kita tak perlu menjadi seorang tentera. Untuk berperang kita tak perlu menghunuskan senjata. Untuk berperang kita perlukan strategi,kita perlukan motivasi, kita perlukan solusi, kita perlukan ilmu dan kita juga perlukan bantuan.... semangat.....harapan...


Ya.. sudah tibalah masanya aku berperang. Peperangan yang paling hebat. Peperangan yang tiada titik noktahnya.. peperangan yang mungkin ramai tidak menyedarinya.. atau mungkin peperangan itu sudah dilupakan.. Peperangan itu adalah peperangan menentang hawa nafsu, Musuh nya adalah aku.





Ya Allah, Ya tuhanku. Berikanlah aku kekuatan.. berikanlah aku pertolongan.. tunjukkan lah pada ku jalan yang benar.. Mengharapkan doa sahaja tidak mencukupi.. aku perlu berusaha.. agar kejayaan dapat diperolehi.. agar hidupku tidak sia-sia lagi.. agar hidupku penuh bermakna...


Moga tidak terlambat untuk aku mengatur langkah, menyusun gerak. Cuma yang ku pinta, aku perlukan sokongan kamu.. aku perlukan bimbingan kamu.. aku perlukan bantuan kamu.. aku perlukan semangat dari insan yang bergelar sahabat.. insan yang aku kasihi.. Insan disekelilingku..


Yang pasti, aku harus menang dalam peperangan ini..

Pabila berbicara soal perang, teringat saudara-saudara seagamaku di Syria, di Gaza dan Palestin, di Rohingya... Hanya doa yang dapat kutitipkan pada kamu wahai saudaraku..

Puisi Ustaz Azhar Idrus memohon kemaafan pada Gaza,

"Derita kita, derita kita menanti majunya negara. Derita kita kerana jualan di kedai yang kurang memberangsangkan. Derita kita belum dapat bantuan subsidi. Derita kita kerana anak tidak lulus periksa. 

Derita mereka, apabila anak-anak mereka menjadi kubu, daripada ditembusi peluru peluru yahudi, yang merobek kulit mengeluarkan isi perut anak-anak yang tidak berdosa. Itulah perasaan para ibu, yang berada di bumi Gaza. 

Para ibu di negara kita,  derita belum sempat beli gelang baru. derite belum dapat membeli rantai baru, derite belum menempah siap pakaian baru, samakah kite dgn mereka ? 

Bumi gaza, 2012, menjadi tontonan cerite perang televisyen umat islam, yang jumlahnya berbillion billion Wahai Gaza, kami, saudara kamu, seagama denganmu, kami lelaki-lelaki sekuat mu juga, 
kami memhon ampun kepadamu wahai Gaza, kami memohon ampun kepada mu wahai Syria, kerana kami tidak menghantar kereta kebal kami yang hanya kami gunakan pada hari kemerdekaan. 
Minta maaf wahai rakyat Palestin, Syria, kami ada tentera , tapi kami tidak mampu pergi kepada kamu, Mohon kemaafan banyak-banyak. Kami hanya jadi penonton, 
di mana darah anak-anak mu, isteri-isterimu, jatuh titisan demi titisan di atas bumi yang penuh suci. 
Wahai Gaza, walaupun kami tidak dapat pergi dengan jasad, 
terimakanlah roh kami untuk bersemadi bersama para syuhadamu.
Wahai Syria, walaupun kami tidak sempat untuk berperang bersamamu, terimalah nyawa kami, 
untuk menguatkan jasadmu, untuk melawan segala musuh-musuh Allah, Al yahudu, Nawal Bashar. 
Wahai Gaza.
Wahai Palestin. 
Wahai Syria, 
Maafkan kami, 
terimakanlah doa daripada kami, dan sudikanlah kiranya, roh-roh kami, bersemadi bersama jasad-jasadmu."


*maaf jikalau ada tersilap tulis perkataan.. :) 



No comments:

Post a Comment