Wednesday, June 13, 2012

Bersyukur Itu Berkat

Manusia sekarang ramai yang tidak bersyukur apa yang telah mereka dapat. Mengeluh tu mesti satu perkara yang wajib, itu x cukup la, ini x cukup la. Mengapa mesti begitu??? *acece ayt ustaz lalu aku ea.

Orang orang tua/orang tua tua cakap, mengeluh tu x baik, amalan setan.. Perbetulkan aku bila aku salah..

Yela aku pon manusia cam korang kan. Ade ke muke aku cam alien ?? Kalau ade tu, senyap je eak.. Aku sumpah korang jadi tenuk buasir kang !!

So, sambung balik yg tadi, contoh la kan, orang yang dia sayang, atau lebih tepat, kekasih, pakwe, makwe, sayang biey intan payung bocor tampal saletep ! Kadang2, sampai ada yang sanggup buat apa saja semate2 untuk dapatkan orang tu, dijadikan kekasih dia. Hingga melampaui batas pun ade, seperti meminta bantuan dari jin dan sebagainya. Tapi bila dah dapat, dah bosan, kau tinggal je orang tu terkapai kapai.. Bodoh kan orang mcm kau ! *semangat Cintatiotik btol aku. wow, ayat baru derr.




Dan,, pabila kita tidak bersyukur, ape yang kita dapat tu, x kan dapat berkat. Mcm tadi lah, dapat awek/pkwe baru, tapi x tahan lame, sebab ape, sebab dpt dengan care yang x elok, dan TIDAK BERSYUKUR !

Dan, pabila kita x bersyukur juga, Allah akan tarik secara perlahan2 apa yang kita dapat tu. Contohnya duit, ade orang tu gaji berbelas2 ribu ! Tapi dia sering rasa x cukup duit, serabut, dan mcm2 perkare negatif. Duit sentiasa habis, banyak guna , dll.. See?? Kdg2 kita x sedar ape yg kite buat sekarang, akan berlaku kesan ke atas diri kita satu hari nanti.. Allah akan balas di dunia, dan akhirat. So, jaga2..

Dan, berbalik cerita pasal pakwe makwe tadi, jangan dikejar cinta tu.Cinta itu sendiri akan hadir ke diri kite, pabila tiba satu saat nanti. Dan itu dipanggil jodoh @ Cinta sejati.. Mase tu, buat lah ape mu nak buat sebaik sahaja selepas akad nikah. "Tapi ingat, mase akad nikah tu bukan fikir nak jimak je, fikir yang mu akan tanggung segala dosa2 bini mu, anak2 mu nanti"  =UAI! Ni khas untuk lelaki..

Dan ada juga yang jodoh kita tiada di dunia, tapi ada di akhirat kelak. Kita jangan cemburu dengan orang lain di dunia yang sudah mempunyai pasangan, tapi kita tidak. Di akhirat kelak, memang ade yg menunggu kita, dan paling best derrrr, kahwin dengan bidadari Allah. Nak tau mcm mane bidadari tu ? GOOGLE LA !!! Pemalas !

Dan, jika kita minat someone tu dari dunia lagi, dan dia pon belum dimiliki, dan kita pun belum memiliki, dan kita x berani nak luah, korang cuma doakn dia je pon dh cukup, berdoa agar kita akan bersamanya di akhirat nanti . Kau nak jumpa dia di akhirat nanti. Okay..

Macam aku sekarang, dah malas fikir bab2 ni. Tumpuan 90% ke pelajaran dan kejar ilmu akhirat .. 10 % tu ade yg tersasul tu.. hehe.. Aku hanya tunggu, dan berusaha untuk mencari yang terbaik. Atau lebih untung kat aku, kahwin dengan bidadari Allah.

Dan aku hanya mampu bersyukur, ape yang aku akan dapat untuk diriku kelak. :)



Y,, saya harap saya akan jumpa awak disana nanti. Semoga awak tenang di alam sana. :) Al Fatihah. :)



No comments:

Post a Comment